Backdrop

Cosplay-kilpailun säännöt

Tutustu cosplaykilpailun sääntöihin ja osallistu yksin tai kaverin kanssa!

Kaikilla kisaajilla ja heidän avustajillaan on pääsy unisex Cosplaypukuhuoneeseen. Älä jätä henkilökohtaista omaisuuttasi pukuhuoneeseen, sillä huone ei ole valvottu.

 

YLEISET SÄÄNNÖT

  • Kilpailussa palkitaan puvun perusteella Paras Yksilö sekä Paras Ryhmä, esityksen perusteella Paras Yksilöesitys ja Paras Ryhmäesitys, sekä yleisöäänestyksen perusteella Yleisön Suosikki. Saman yksilön tai ryhmän on mahdollista voittaa useita palkintoja pukujensa sekä esityksiensä pohjalta.
  • Asulla, jolla on sijoituttu tai voitettu muissa kilpailuissa saa osallistua Assemblyjen Cosplaykilpailuun.
  • Kilpailuun voi osallistua yksin tai 2-5 henkilön ryhmänä.
  • Kilpailuun otetaan 5 yksilöä ja 5 ryhmää.
  • Kilpailuun ilmoittautuminen ja osallistuminen on maksutonta.
  • Kaikki kisaajat saavat sisäänpääsyn kisapäivänä.
  • Kisaajan mukana tulevan avustajan on hankittava oma sisäänpääsynsä tapahtumaan.
  • Kilpailupaikat täytetään ennakkoilmoittautumislomakkeella, ja mahdollisista peruutuspaikoista ilmoitetaan heti, kun niitä syntyy.
  • Kilpailussa ei ole ikärajaa, mutta erityisen nuorten osallistujien kanssa paikalla suositellaan olevan vanhempi sisarus tai huoltaja.
  • Assembly Organizerit saavat osallistua kilpailuun.
  • Kilpailu koostuu ennakkotuomaroinnista, kisaajakuvauksista valokuvaajan kanssa sekä lavalla esitettävästä lavaosuudesta. Esitykset ja puvut arvioidaan erikseen.
  • Kilpailun voittajat osallistuvat kilpailun jälkeen mahdolliseen erilliseen Meet&Greet-/haastattelutilaisuuteen median edustajien kanssa.

ASU JA PROPIT

  • Cosplayhahmo voi olla mistä tahansa mediasta, kunhan sille löytyy referenssikuvia. Ainoastaan omat originaalihahmot, gijinkat ja fanien tekemät designit olemassaolevista hahmoista eivät ole sallittuja.
  • Ryhmän cosplayhahmojen on oltava samasta lähteestä.
  • Asun tulee olla kisaajan itsensä tai ryhmien tapauksessa, jonkun ryhmän jäsenen pääasiassa tekemä, mutta apu ystäviltä tai perheeltä ei estä osallistumistasi, kunhan ystäväsi tai perheesi ei ole tehnyt kokonaisia osia asustasi (esimerkiksi leikannut ja stailannut peruukkiasi alusta loppuun).
  • Asusta on toimitettava vähintään yksi, korkeintaan viisi referenssikuvaa, joissa asu näkyy vähintään edestäpäin. Kuvat voivat olla yksittäisiä kuvia tai kollaaseja. Kuvia hahmon figuurista saa käyttää referenssinä, kunhan figuurissa hahmolla on sama asu. Kaikkien kuvien on oltava joko .jpg, .png tai .gif muodossa. Fanartin, myyntiasujen tuotekuvien tai toisten ihmisten cosplaykuvien käyttäminen referenssikuvina ei ole sallittua.
  • Jos asuun tai asuihin kuuluu proppeja, myös niistä on toimitettava referenssikuvat.
  • Asuissa on pystyttävä kulkemaan portaita pitkin lavalle itsenäisesti.
  • Propit, joita voidaan käyttää toisen henkilön tai omaisuuden vahingoittamiseen eivät ole sallittuja. Tämä sisältää esineet kuten puiset tai metalliset pesäpallomailat, pitkät metalliset ketjut, aidot metsästys- tai urheilujouset sekä kaikenmalliset ja -kokoiset veitset, teräaseet sekä sakset jotka on valmistettu metallista.
  • Propit saavat olla valmistettu askartelumateriaaleista kuten pahvista, foamista, muovista, askartelupuusta (kuten balsapuusta) tai worblasta, kunhan propillasi ei pysty laukaisemaan ammuksia eikä sitä ole teroitettu niin teräväksi, että sillä voisi vahingossakaan vahingoittaa.
  • Propit eivät saa olla yli 180cm korkeita.

PUKUTUOMAROINTI

  • Tuomarointiaikaa on 10 minuuttia per kisaaja tai ryhmä.
  • Asun tulee olla kokonaisuudessaan puettu kun tuomarointiaika alkaa, mukaanlukien kaikki mahdolliset propit.
  • Pukutuomarointiin voi ottaa älypuhelimen, tabletin tai tulostettuja kuvia asuntekoprosessista.
  • Pukutuomaroinnissa tuomaroidaan ainoastaan pukua ja proppeja, jos sellaisia on.

ESITYS

  • Lavaesitys tuomaroidaan omana kokonaisuutenaan. Puvun arviointi ei vaikuta esityksen arviointiin.
  • Esitysten maksimipituus on 1 minuutti. Esitys saa olla alle minuutin, mutta ei lyhyempi kuin 50 sekuntia.
  • Tausta-audiosta voi tehdä lyhyemmän kuin 1 minuutti, jos audio sopii silloin esitykseesi paremmin (esimerkiksi jos laulun lyriikat leikkaantuisivat hassusti).
    • Tausta-audion tulee olla .mp3 tai .wav muodossa.
    • Tausta-audio tulee olla valmiiksi leikattu oikeaan pituuteen.
    • Tausta-audion alussa ja lopussa tulee olla 1 sek tyhjää.
  • Esityksessä on mahdollista käyttää taustavideota, kunhan:
    • Video on resoluutioltaan joko 1920×1080 tai 3840×2160 ja framerateltaan joko 25, 30, 50 tai 60 fps
    • Tausta-audio on editoitu osaksi videota
    • Videon alussa ja lopussa on 1sek tyhjää
  • Esityksessä saa käyttää yhtä isoa lavastetta, esimerkiksi yksittäistä pöytää tai pöytä+tuoli yhdistelmää. Pieniä lavasteita saa olla, kunhan on kykenevä tuomaan niitä myös itse lavalle.
  • Esitykselle saa suunnitella itse valot. Valoissa on tiettyjä rajoitteita:
    • seurista, eli seuraavaa spottivaloa ei ole käytössä
    • kaikissa lavan valoissa on mahdollista vaihtaa värejä, ja värisävyihin ei ole rajoitteita
    • käytettävissä on valoja, joilla voidaan heijastaa kuvioita lattiaan, heijastettavat kuviovaihtoehdot näet alempana tällä sivulla
  • Valotoiveet toimitetaan sekunnin tarkkuudella.
  • Esityksen jälkeen on aikaa poseerata lavalla korkeintaan 15 sekunnin ajan. Suosittelemme harjoittelemaan ainakin 3 erilaista poseerausta jotka sopivat hahmollesi. Juontaja juontaa poseerauksesi ajan etukäteen toimittamasi juontotekstin.

 

ESIMERKKI VALOTOIVETAULUKOSTA

Perustiedot
Kisaajan nimiKalle Kisaaja
TiedostoKalle_Kisaaja_audio.mp3
AloitusmerkkiKalle heilauttaa kättään lavan vasemmalla reunalla
AikaToive
00:00.00Lava pimeänä, savua runsaasti lavalle
00:01.00Sininen yleisvalaistus ja paikallaan pysyviä, vaaleita “valokaistaleita” kuviolla D, kuin katossa olevista rei’istä paistaisi valoa pimeään tunneliin.
Valokaistaleet koko lavan leveydelle. Kalle kävelee lavan vasemmalta reunalta hiipien.
00:15.26Audiossa kuuluu kolahduksia kaukaisuudesta, Kalle kävelee ympäri lavaa varuillaan.
00:27.40Audiossa kuuluu kova räsähdys, kaikki valot välähtävät kirkkaina, osan kirkkaista valoista voi kohdistaa yleisöön. Kalle vetää miekkansa ja valmistautuu taisteluun.
00:29.00Kalle alkaa taistella. Valot takaisin punaiseen, jos lavalla on pyöriviä valoja katossa tai lattialla ne voivat pyöriä kirkkaina ympäriinsä
00:35.00Audiossa kuuluu iso kolahdus, kaikki valot välähtävät punaisina, Kalle kaatuu polvilleen
00:45.00Valot vaihtuvat hitaasti punaisesta täyteen pimeyteen, kun Kalle kuolee lavalle
00:59:00Kaikki valot sammuvat
KUVIOVALOT

Lavaan heijastettavat kuviovaihtoehdot

Footer Backdrop